Recensie: Kluun – Haantjes

Het met popcorn vermengde snot vloog me om de oren, toen ik een jaar geleden in de bioscoop Komt een Vrouw bij de Dokter keek. De wapperende zakdoekjes en tetterende neuzen waren zelfs in een donkere zaal goed waarneembaar. Terwijl het rode pluche langzaam vol trok met voornamelijk uit vrouwen lekkend zilt, zat ik stoer smalend om me heen te kijken. Als iemand van het emotioneel bekrompen geslacht word je immers geacht dat te doen. Dat ik eerder dat jaar aan de rand van een Madrileens zwembad het boek zat te lezen, en toen het chloor ingesprongen ben om mijn natte ogen te verdoezelen, hoefde niemand te weten. Hier zat een man. Een man met popcorn. Extra zout, extra stoer. Wat janken jullie, weeklingen?

Leuk zo’n pose maar van binnen brulde ik even hysterisch als een zojuist geworpen zeehondenbaby. Nog steeds ben ik verrast dat zowel de film als de massaroman van Kluun me zo heeft geraakt. Het bewees voor mij dat een verhaal niet complex hoeft te zijn om te ontroeren. Ook met een simpele schrijfstijl en tik-tak dialogen kun je blijkbaar uitstekend gevoelens als pijn en machteloosheid overbrengen. Less is more, en dan vooral more verdriet. Maar wat helemaal knap is: Ik heb ook geregeld betrapt naar de andere badgasten zitten kijken, omdat er een lach uit mijn keel ontsnapte. Critici mogen soms dan niet zo enthousiast zijn over het proza van ‘reclameman’ Kluun, maar op zo’n toegankelijke manier zoveel emotie oproepen is gewoon reteknap. Laat het nog maar eens gezegd zijn.

Zijn nieuwe roman Haantjes, waar we na zijn tweede boek ‘De Weduwnaar’ drieënhalf jaar op hebben moeten wachten, kun je gelukkig gewoon zonder tranenafvangende zonnebril op lezen. Geen enge ziektes, geen gefrustreerd geneuk, maar in plaats daarvan mannelijke overmoed, snelle reclamepraat en de Gay Games. Thema’s die minder diep gaan dan leven en dood of liefde en haat, en dat is te merken. Het verhaal blijft een beetje vlak en is een stuk minder meeslepend dan Kluuns vorige schrijfsels. Sterker nog, qua heftigheid en intensiteit van de leeservaring kan de knalroze pennenvrucht zich totaal niet meten met zijn voorgangers. Maar dat is dan ook niet de bedoeling van de schrijver geweest.

Deze derde roman is vooral een vrolijk relaas over hoe hoogmoed voor de val komt. Met veel zelfrelativering beschrijft Kluun hoe zijn papieren equivalent Stijn naam  probeert te maken als reclamebluffertje. Wanneer de Gay Games naar Amsterdam komen ziet hij een gouden kans om zichzelf voor eeuwig op de kaart te zetten. Als hij vervolgens volledig doorslaat in zijn ideeën ontstaat een komisch-kwetsbare uiteenzetting over een veel te grote portie hooi op een veel te kleine vork. De uitbundig omschreven partyscènes tijdens de Gay Games zijn hierin een welkome en luchtige afwisseling.

Verwacht niet gepakt te worden, aan het denken te worden gezet of alles in het leven te relativeren na het lezen van Haantjes. Het is vooral een vlot geschreven boek dat je in minder dan een dag opvreet. Voor hedonisten een kortstondige maar vermakelijke vorm van entertainment, voor de diepe denker een plat verhaaltje zonder boodschap. Kortom, wil je lagen in een boek, kraai er dan niet naar, maar wil je lachen, wees dan vooral haantje de voorste.

2 responses to “Recensie: Kluun – Haantjes”

1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Wout F en Erik de Jong, HetRondjevanPavlov. HetRondjevanPavlov heeft gezegd: Nieuwe post: Recensie: Kluun – Haantjes http://bit.ly/hJDyKO […]

2. Stijn says:

Ik vond het een leuke anekdote, niet meer dan dat en hoewel ik haantje de voorste ben als het gaat om plat vermaak, simpel gelul en een makkelijke grap, vond ik het verhaal niet echt boekwaardig (17,50 euro betaal je voor deze anekdote, als boekenweekgeschenk was ie meer tot z’n recht gekomen). Ik denk dat als er als schrijver niet “Kluun” op de cover had gestaan maar Herman van de Schuuren dat het boek niet meer dan 200 exemplaren verkocht had.

Van het boek KEVBDD was ik trouwens wel onder de druk (van de film dan weer totaal niet)